ارتباط روده و مغز بر روی عملکرد بدن

ارتباط روده و مغز چیست؟

شاید باور نکنید که مغز  با روده‌ صحبت می‌کند و روده‌  هم پاسخ میدهد. فکر یک رویداد هیجان انگیز می تواند باعث شود که شما احساس کنید “پروانه هایی در شکم شما وجود دارد”، در حالی که فکر کردن به چیزی وحشتناک ممکن است “شما را را آزار دهد”. و این است که چگونه احساس موجود در روده شما می تواند بر تصمیم گیری شما تأثیر بگذارد.

مغز از طریق اعصاب (سیستم عصبی) با تمام بدن ارتباط برقرار می کند.اما مغز و روده مانند بهترین ها هستند.آنها در مورد همه چیز صحبت می کنند،از مسائل عملی، فیزیکی گرفته تا مسائل عاطفی. اطلاعات بیشتر از هر سیستم بدنی دیگر بین مغز و روده شما منتقل می شود.در واقع، سلول های عصبی در روده بیش از هر جای دیگری در خارج از مغز شما وجود دارد.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

هدف از ارتباط روده و مغز چیست؟

مغز و دستگاه گوارش ما با هم تکامل یافته اند تا به ما کمک کنند زنده بمانیم. آنچه می خوریم برای سلامت کلی ما بسیار مهم است  و همچنین در طول تاریخ، بسته به آنچه در دسترس بوده،  متفاوت بوده است. مغز و روده ما باید در تماس نزدیک بماند تا مطمئن شویم که مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کرده ایم و اگر چیز اشتباهی خوردیم، یا باید ترمز را روی هضم قرار می دادیم، باید یک سیستم هشدار خوب در جای خود داشته باشیم.

این سیستم هشدار شامل بخش عاطفی مغز شما می شود.پس از یک آسیب فیزیکی، مغز عاطفی شما وارد عمل می شود تا به شما کمک کند تا در آینده از آن آسیب اجتناب کنید. احساسات می تواند باعث شود که احساسات فیزیکی در روده شما شدیدتر به نظر برسند. احساسات شدید فیزیکی همچنین می تواند سطح استرس و واکنش عاطفی شما را افزایش دهد این حلقه بازخورد به ویژه بین مغز و روده شما قوی است.

ارتباط روده و مغز بر چه نوع عملکردهای بدن تأثیر می گذارد؟

مطالعات زیادی نشان می دهد که ارتباط بین روده و مغز شما ممکن است بر روی حالت های شما تأثیر بگذارد .

مثل :

گرسنگی و سیری.

ترجیحات غذایی و هوس ها.

حساسیت و عدم تحمل غذایی.

حرکت روده (حرکات ماهیچه ای).

هضم.

متابولیسم.

حالت.

رفتار و اخلاق.

سطوح استرس

حساسیت به درد

عملکرد های شناختی.

چه سیستم هایی از بدن در ارتباط روده و مغز نقش دارند؟

آنچه متخصصین از آن به عنوان محور روده-مغز یاد می کنند،شبکه ای از اعصاب است که مغز و روده شما را به هم متصل می کند و سیگنال هایی را به عقب و جلو می فرستد.اما سیستم عصبی شما همچنین با سیستم غدد درون ریز شما کار می کند که هورمون هایی را تولید می کند که با چیزهایی مانند گرسنگی، سیری و استرس ارتباط برقرار می کند و از نزدیک با سیستم ایمنی شما کار می کند تا به آسیب یا بیماری روده شما پاسخ مناسب بدهد.

سیستم عصبی روده

سیستم عصبی روده شما شبکه عصبی است که در دستگاه گوارش (GI) شما کار می کند و عملکردهای گوارشی آن را کنترل می کند.با بیش از ۵۰۰ میلیون نورون، پیچیده ترین شبکه عصبی خارج از مغز شما است.همچنین از این نظر منحصر به فرد است که می تواند تا حدودی مستقل از مغز و سیستم عصبی مرکزی شما عمل کند.این امر باعث شده است که برخی از دانشمندان از آن به عنوان “مغز دوم” یاد کنند.

سیستم عصبی روده یک بخش ویژه از سیستم عصبی خودمختار است که بر عملکردهای خودکار اندام های داخلی شما نظارت می کند.این به عنوان بخشی از سیستم عصبی خودمختار کلی شما عمل می کند، این می تواند اطلاعاتی در مورد شرایط داخل دستگاه گوارش جمع آوری کند،آن اطلاعات را به صورت محلی پردازش کند و پاسخی را بدون ارسال مجدد به مغز شما ایجاد کند.

عصب واگ

عصب واگ شما رابط اصلی بین سیستم عصبی روده و مغز شما است.این یکی از ۱۲ عصب جمجمه ای است که از جمجمه شروع می شود و در بدن به سمت پایین حرکت می کند و در طول مسیر منشعب می شود. عصب واگ اطلاعات حسی در مورد شرایط داخل روده را از سیستم عصبی روده به مغز شما منتقل می کند.در پاسخ،سیگنال های حرکتی را از مغز شما به روده شما منتقل می کند.

عصب واگ واسطه رفلکس های مختلفی است که در روده شما در پاسخ به شرایط متغیر مانند تغییرات شیمیایی یا وجود غذا عمل می کنند. به این رفلکس های واگ می گویند.رفلکس های واگ درونی در سیستم عصبی روده شما بدون درگیری مغز شما عمل می کنند.رفلکس های بیرونی از طریق ارتباط بین سیستم عصبی روده شما و سیستم عصبی مرکزی عمل می کنند.

میکروبیوم روده

باکتری هایی که در روده های ما زندگی می کنند نیز در ارتباط روده و مغز شما نقش دارند.میکروب‌های روده بسیاری از انتقال‌دهنده‌های عصبی شیمیایی که پیام‌ها را بین روده و مغز شما منتقل می‌کنند،تولید می‌کنند یا به تولید آنها کمک می‌کنند.آنها همچنین مواد شیمیایی دیگری تولید می کنند که می توانند از طریق جریان خون بر مغز شما تأثیر بگذارند.مغز و روده می توانند میکروبیوم روده شما را با تغییر محیط آن تحت تاثیر قرار دهند.

مطالعات اخیر نشان داده اند که میکروبیوم روده ممکن است در اختلالات مختلف عصبی،سلامت روان و عملکردی دستگاه گوارش نقش داشته باشد.همپوشانی قابل توجهی در بین افرادی که دارای اختلالات عملکردی دستگاه گوارش مانند IBS (سندرم روده تحریک پذیر) هستند و دارای اختلالات سلامت روان مانند اضطراب هستند، وجود دارد.

چه نوع شرایط یا علائم پزشکی ممکن است محور روده-مغز را درگیر کند؟
  • سندرم روده تحریک پذیر و یبوست یا اسهال عملکردی.
  • اختلالات اضطرابی و افسردگی.
  • درد قفسه سینه غیر قلبی
  • قولنج نوزاد.
  • سوء هاضمه عملکردی.
  • دیسفاژی عملکردی
  • گاستروپارزیس.
  • آنیسموس.
  • استرس مزمن.
  • خستگی مزمن.
  • درد مزمن
  • حساسیت احشایی
  • چاقی.
  • اختلالات عصبی رشدی، مانند اوتیسم.
  • اختلالات عصبی، مانند بیماری پارکینسون.
  • اختلالات درد مرتبط با اعصاب، مانند مولتیپل اسکلروزیس.
متخصصین چگونه اختلالات روده و مغز را درمان می کنند؟

متخصصین در حال آزمایش برای درمان برخی از این اختلالات با درمان میکروبیوم روده شما هستند.آزمایش‌های حیوانی نشان داده‌اند که تنوع سالم‌تری از میکروبیوتا در روده شما ممکن است به تسکین علائم گوارشی، عصبی، التهابی و استرس عاطفی کمک کند. نتایج در انسان هنوز مخلوط، اما جالب است.

آنها ممکن است میکروبیوم روده شما را به روش های مختلفی درمان کنند، از جمله:

  • پروبیوتیک ها
  • آنتی بیوتیک ها.
  • پیوند میکروبیوتای مدفوع.

ادامه دارد….

یاس دایت با ارایه انواع رژیم های کاملا تخصصی و متنوع بر پایه رژیم های مثل مدیترانه ای  که برترین رژیم دنیا می باشد و در کنترل بیماری ها و کاهش وزن به شما کمک میکند.

گردآوردنده: یاسمن هاشمی

کوچ و مشاور تخصصی تغذیه و رژیم درمانی

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق ما آشنا شوید

دکتر یاسمن هاشمی و تیم همراهش برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هستند.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق یاس دایت آشنا شوید

یاسمن هاشمی برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *