لبنیات و آکنه

نقش لبنیات در  ایجاد آکنه و جوش در بیماران  مبتلا به تخمدان پلی کیستیک PCOS

آیا در مورد لبنیات و مفید و مضر بودن آن برای PCOS اطلاعات زیادی در دنیای مجازی میخونید و کاملا سردرگم شدید ؟

در این مقاله،جدیدترین تحقیقات در مورد تأثیر لبنیات بر آکنه در زنان مبتلا به PCOS را با هم مرور می‌کنیم.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

آکنه و ارتباط بین لبنیات، آندروژن ها و انسولین

اگر آکنه دارید ممکن است بخواهید شیر را کاهش دهید تا آکنه شما بهبود یابد.این، طبق تحقیقات جدید منتشر شده در مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی،نشان دهنده ارتباط مثبت بین مصرف لبنیات و آکنه است.

در بررسی ۲۷ مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف مکرر لبنیات و همچنین رژیم غذایی با بار گلیسمی بالا (GL) به آکنه کمک می کند. همانطور که شکل زیر نشان داده شده  راه های مختلفی وجود دارد که لبنیات بر ایجاد آکنه تأثیر می گذارد:

  1. مصرف لبنیات می تواند منجر به افزایش سطح انسولین و افزایش رشد سلولی و آکنه شود.
  2. محصولات لبنی کربوهیدرات هایی هستند که فاکتور رشد انسولین ۱ (IGF-1) را تحریک می کنند و در نتیجه سطح انسولین بالایی دارند. هم شیر بدون چربی و هم شیر کامل (اما نه محصولات  تخمیری مثل پنیر) در مقایسه با سایر غذاهای کربوهیدراتی، ۳ تا ۶ برابر بار گلیسمی بیشتری دارند.سطوح بالای انسولین منجر به افزایش آندروژن ها می شود که تولید سبوم بیشتری را ایجاد می کند.
  1. شیر حاوی هورمون های محرک رشد از جمله IGF-1 و دی هیدروتستوسترون (DHT) است که باعث افزایش آندروژن ها و در نتیجه تولید سبوم و آکنه بیشتر می شود.

نکته مهم :

نکته جالب این است که این بررسی نشان داد که شیر بدون چربی و کم چرب بیشترین تأثیر را بر ایجاد آکنه دارد در حالی که شیر پرچرب آنقدر تأثیر قوی ندارد( البته ابن یه مطالعه بوده و قطعیت کامل ندارد ). پنیر و ماست تخمیری هم این تاثیر را نداشت.

افرادی که از نوعی آکنه به نام هیدرادنیت چرکی (HS) رنج می‌برند،که باعث جوش‌های دردناک و بزرگ زیر پوست می‌شود، نشان داده شده است که علائم با رژیم غذایی بدون لبنیات و با بار گلیسمی پایین بهبود می‌یابند.

چه مقدار و چه نوع لبنیاتی خوب است؟

هیچ دستورالعمل رسمی در مورد میزان مصرف لبنیات وجود ندارد یا اگر آکنه یا سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید از مصرف لبنیات اجتناب کنید.در یک مطالعه،خطر آکنه با مصرف ۳ وعده یا بیشتر شیر افزایش یافت.به دلیل تأثیر مستقیم بر آندروژن ها و انسولین،برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (که آکنه دارند یا نه) توصیه می شود که مصرف لبنیات خود را به ۲ وعده یا کمتر در روز محدود کنند.

یک وعده لبنیات عبارتند از:

۱ فنجان ۲۰۰ سی سی شیر یا ماست

۴۵ گرم پنیر سفت

هیچ زمانی در بیماری به جز در شرایط وخیم زیر نظر متخصص مربوطه لازم به حذف گروه های غذایی اصلی نخواهید بود و لطفا با حذف مواد غذایی مفید سلامتی خود را به خطر نندازید.

یاس دایت با ارایه انواع رژیم های کاملا تخصصی و متنوع بر پایه رژیم های مثل مدیترانه ای که برترین رژیم دنیا می باشد و ویژه تخمدان پلی کیستیک ، آندومتریوز و فیبروم  در کنترل بیماری ها و کاهش وزن به شما کمک میکند.

گردآوردنده: یاسمن هاشمی

کوچ و مشاور تخصصی تغذیه و رژیم درمانی

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق ما آشنا شوید

دکتر یاسمن هاشمی و تیم همراهش برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هستند.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق یاس دایت آشنا شوید

یاسمن هاشمی برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *