رژیم درمان فشارخون

 رژیم درمان فشارخون

چاقی و اضافه وزن میتواند باعث بیماری های بسیاری شود و یکی از ان ها فشار خون است.به طور علمی ثابت شده است که افراد چاق دو برابر و افراد مسن پنجاه درصد بیشتر از افراد لاغر دارای فشار خون هستند.

معمولا افراد مبتلا به فشار خون در ابتدا علائمی ندارند برای همین به این بیماری قاتل خاموش می گویند و جز گروه بیماری های سندرم متابولیک است اما به مرور زمان میتوانند باعث شود به بخش های مختلف بدن به ویژه کلییه ها که اندام اصلی در دفع مواد زائد است  و سبب آسیب حاد و مزمن میشود که به شرح زیر هستند:

اسیب رساندن به مویرگ های مغزی و بروز نتیجه سکته مغزی.

اسیب رساندن به مویرگ ها ی خونی و بروز اختلال بینایی و نارسایی کلیه.

بروز علائمی مانند سردرد درد قفسه سینه و تنگی نفس.

برای درمان فشار خون درمان دارویی و غیر دارویی وجود دارد ، درمان غیر دارویی میتواند با اصلاح سبک زندگی تحقق یابد مانند اصلاح رژیم غذایی کاهش مصرف نمک ترک استعمال دخانیات تغییر الگوی تحرک با انجام ورزش بیشتر و مصرف مایعات بیشتر که در بلند میتواند به بهبود فشار خون بسیار کمک کند.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

  چه غذاهایی مفید هستند ؟

به طور کلی مصرف مواد غذایی که حاوی پتاسیم منیزیم و کلسیم هستند در بهبود فشار خون بسیار موثر است و همچنین مصرف نکردن مواد غذایی حاوی سدیم و جربی های اشباع شده موجب کاهش فشار خون خواهد شد.

-موز ، زردالو ، پرتقال ، انجیر ، گریپ فروت ، هلو ، انگور و الو میوه هایی سرشار از پتاسیم هستند.سیب زمینی ، سیر ، کلم بروکلی ، کدو سبز ، قارچ و گوجه فرنگی و سبزی ها سرشار از پتاسیم هستند.حبوبات نیز از این نظر غنی اند.منابع منیزیم شامل جوانه گندم برشته ، بادام زمینی  ، سیب زمینی ، اسفناج ، شیر ، نان سبوس دار و مرغ است.منابع غذایی کلسیم شامل شیر و لبنیات و ماهی است.

میوه ها و گیاهان دارای مقادیر بسیار کمی از سدیم هستند به همین دلیل مصرف بالای ان ها بسیار در کاهش فشار خون موثر است.در مطالعاتی نشان داد ه شده که افراد گیاه خوار متوسط فشار خون کمتری نسبت به افراد دیگری دارند. یکی از علل این تفاوت را دریافت بیشتر پتاسیم در گیاهخواران دانسته‌اند.

مرکبات توت ها و سبزی های دارای برگ سبز منابع غنی ویتامین C هستند.دریافت کم این ویتامین باعث پرفشاری میشود.مصرف مکمل ویتامین C  در افراد دچار پرفشاری و همچنین افراد سالم سبب کاهش فشار خون میشود.

– گوشت و مرغ  طبخ شده بدون نمک برای افراد دچار پرفشاری  توصیه می‌شود. بهتر است برای پخت گوشت و مرغ از ادویه استفاده نکنید.

-ماهی تازه ، منجمد یا کنسرو شده ی بدون اب نمک مناسب هستند.ماهی های حاوی اسید چرب مفید از قبیل حلوا ، قزل الا و قباد چندین بار در هفته توصیه میشوند.

-سبزی های ریشه ای از قبیل سیب زمینی همچنین برنج ماکارونی رشته ها و حلیم بدون نمک و همچنین مواد نشاسته ای دارای سدیم کم هستند و میتوان به عنوان پایه ای برای وعده های غذایی از انها استفاده کرد.

-دانه کنجد و سبزی های برگ سبز منابع کم سدیم و تامین کننده کلسیم هستند.سیر نیز به کاهش فشار خون کمک میکند.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟  

-از سوسیس ، کالباس ، کنسرو گوشت ، برگرها و سایر فراورده های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم باید پرهیز کرد.سبزی های کنسرو شده در اب نمک ، زیتون شور ، چیپس و سایر تنقلات شور نیز نباید مصرف شوند.سس ها ، سوپ ها ، قرص های گوشت ، کنسرو لوبیا و سایر غذاهای اماده مصرف میتوانند سبب تشدید بیماری شوند.

ـ مصرف الکل با فشار خون بالا ارتباط داشته و می‌تواند سبب تشدید بیماری شود.

ـ در طبخ به جای کره و روغن نباتی  جامد بهتر است از روغن.زیتون ذرت سویا و کانولا استفاده کرد.

مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه ، چای ، نوشابه های کولا و شکلات سبب افزایش فشار خون میشوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

برخی دمنوش ها مثل گل گاوزبان در بعضی افراد باعث افزایش فشارخون شده و فرد به فرد متفاوت است پس دقت کنید.

مصرف چای ترش خانگی که از میوه های قرمز مثل آلبالو تهیه شده در حد اعتدال اگر فرد بیمار دچار سرگیجه یا ناراحتی معده نمی شود موثر می باشد.

مهمترین نکته در افرادی که دچار فشارخون هستند و درگیر با اضافه وزن هستند اگر فقط ۱۰ درصد وزن خود را کاهش دهند باعث می‌شود فشارخون کنترل شود و گاهی با تشخیص پزشک حتی از مصرف دارو بی نیاز می شوند یا دوز دارو کمتر می شود.

حرف اخر

در کل شما برای یک کنترل فشار خون باید از رژیم غذایی درست و سالم تبعیت کنید.برای دریافت رژیم متناسب با شرایط خود میتوانید از پکیج های رژیم غذایی یاس دایت استفاده کنید که در ان رژیم غذایی با توجه به شرایط شما شخصی سازی شده است.

ما در یاس دایت با در نظر گرفتن سن ، جنسیت و وضعیت سلامتی شما با توجه به نیاز شما تعیین میکنیم که استفاده از چه چیزی به چه روشی به شما کمک میکند تا به وضعیت سلامتی بهینه برسید و به اندام دلخواهتان دست یابید.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق ما آشنا شوید

دکتر یاسمن هاشمی و تیم همراهش برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هستند.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق یاس دایت آشنا شوید

یاسمن هاشمی برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *