تغذیه در دوران شیردهی

تغذیه در دوران شیردهی

دوران شیردهی یکی از مهمترین و بهترین دوران زندگی مادر است، هم برای خود مادر فواید زیادی دارد و هم برای نوزادی که تازه بدنیا آمده است .دوران شیدهی اهمیت بسیار ویژه ای دارد ؛ بر اساس سازمان متخصصین اطفال  حتما باید به صورت انحصاری تغذیه نوزاد تا ۶ ماه اول با شیر مادر باشد و بعد تا یک سالگی در کنار غذای کمکی ادامه پیدا کند و تا دو سالگی اگر مادر و کودک تمایل دارند بهتره ادامه پیدا کند.

فواید دوران شیردهی

شیردهی هم برای خود مادر و هم نوزاد فواید بسیاری دارد:

مثلا برای نوازاد کمک میکند به افزایش تعداد باکتری های مفید در دستگاه گوارش ، ایمن شدن دستگاه گوارش و تکامل بهتر آن ، بهبود سیستم ایمنی ، کاهش عفونت های نوزاد ، کاهش مرگ و میر و کاهش سو تغذیه که در نوزادان اتفاق می افتد.

اما برای مادرها کمک میکند به کاهش وزن ، کاهش افسردگی ، کوچک  ترشدن سینه ها و جلوگیری از  بارداری مجدد.مادرانی که دیابت بارداری یا پرفشاری خون دارند با کاهش وزن می‌توانند آن رو تعدیل کنند یا از بین ببرند.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

نیازهای غذایی در دوران شیردهی

شیر مادر از ذخایر مادر به صورت تمام و کمال ساخته میشود.اگر مادر تغذیه اصولی داشته باشه تمام نیاز نوزاد در ۶ ماه اول تامین می‌کند و نیاز به بعضی مواد غذایی بیشتر میشود مثل: 

پروتئین ها 

افزایش نیاز به اندازه ی ۱/۱ گرم به کیلوگرم وزن ما که باید پروتیئن دریافتی ما در طول روز باشد.

کربوهیدرات سالم 

با انتخاب اگاهانه باید استفاده شود  و توزیع خوبی در طی روز داشته باشد.

چربی 

اگر از نوع اسیدهای چرب امگا ۳ باشد به افزایش رشد مغزی نوزاد کمک میکند.

نیاز به برخی ریز مغذی ها هم بیشتر میشود مانند کلسیم ، ویتامین D ، ید ، سلنیوم ، سدیم ، ویتامین ب ۱۲ مخصوصا در مادرانی که گیاه خوار هستند.

نیاز به مایعات دریافتی هم بیشتر میشود اما بعضی اوقات خیلی درمورد آن اغراق میشود و فکر میکنیم هر چی مایعات بیشتر بخوریم تولید شیر هم بیشتر میشود ؛ در صورتی که اگر مایعات بیشتر از یک حدی خورده شود بدن مجبور هست بخاطر تعادل بین الکترولیت ها اون مایع اضافی رو دفع کند و همینطور ممکنه باعث اختلال در تولید شیر می شود.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

اثرات تغذیه بد در دوران شیردهی

تغذیه نامناسب باعث میشه مادر خیلی خسته شود ، بدون انرژی باشد و باعث به خطر افتادن سیستم ایمنی مادر می شود .اما اگر مادر تغذیه و استراحت خوب داشته باشد کیفیت شیر بهتری دارد.

خیلی از مادرها بخاطر استرس زیادی که دارند یا  در حال حاضر بیماری هایی مثل کوید از شیر دادن به فرزندانشون خودداری میکنند که این خیلی عوارض شدیدی برای خودشان دارد.

رژیم غذایی در دوران شیردهی

خیلی از مادرها فکر میکنند اگر در دوران شیردهی رژیم بگیرند حجم شیرشون کم میشود که این یک اشتباه محض هست. اگر مکیدن نوزاد در طول روز دفعات زیادی باشد باعث افزایش ترشح هورمون پرولاکتین میشود و ارتباط نزدیک مادر و نوزاد هم باعث افزایش ترشح هورمون پرولاکتین میشود و شیر در پستان های شما جاری میشود فقط باید یک رژیم اصولی را تحت نظر مشاور تغدیه و رژیم درمانی دنبال کنید.

یاسمن هاشمی 

مشاور تغذیه و رژیم درمانی 

دوستدار سلامتی و تناسب اندام شما عزیزان.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق ما آشنا شوید

دکتر یاسمن هاشمی و تیم همراهش برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هستند.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق یاس دایت آشنا شوید

یاسمن هاشمی برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *