نکات مهم تغذیه ای در بیماران کلیوی

بیماری های کلیوی و رژیم غذایی مناسب بیماران کلیوی

به طور طبیعی هر فرد دارای دو کلیه در بدن خود است کلیه دارای وظایف فراوانی در بدن است اما مهمترن آن تصفیه خون و حذف مواد زائد در بدن ، در کنار تنظیم آب بدن و ساخت هورمونهای خاص است.
متاسفانه مشکلات کلیوی اکثر اوقات به آهستگی و بدون نشانه ی خاص و مشخصی در طی چندین سال به ساختار کلیه آسیب وارد میکنند و فرد زمانی متوجه این آسیب ها میشود که دیگر کلیه کارایی خود را از دست داده باشد.

اگر کلیه نتواند کار خود را بدرستی انجام دهد مواد زائد در بدن حبس میشوند و بدن نمیتواند بدرستی کار خود را انجام دهد و ممکن است تجمع این مواد زائد در بدن مسمومیت ایجاد کند و دیگر اندام ها را  نیز دچار بیماری و یا عوارض کند.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

علت ایجاد بیماری های کلیوی

بیماری های کلیوی شامل نارسایی کلیوی حاد و مزمن، کیست، سنگ، عفونت و سرطان، فشارخون بالا و کنترل نشده و بیماری دیابت است و میتوانند علت های متفاوتی داشته باشند که به طور کلی در سه گروه جای میگیرند:

ارثی که ریشه ی ژنتیکی دارد.

مادرزادی که از بدو تولد همراه فرد است.

اکتسابی که میتواند در اثر سبک زندگی ناسالم اتفاق بیافتد مانند:


۱- فشار خون بالا: کلیه افرادی که دچار فشار خون بالا  هستند متحمل فشار زیادی می‌شود زیرا که باید حجم بالایی از خون را دریافت کند و بسیاری از مواد مغذی درون خون را از دوباره بازجذب کند.

افرادی که فشار خون بالا دارند معمولا سابقه مصرف مواد غذایی پر سدیم یا نمک زیاد را دارند که حتی  هنگام بروز مشکلات کلیوی  دچار ورم شدید مخصوصا در ناحیه پاها می شوند. 


۲- دیابت: در افرادی که مبتلا به دیابت هستند قند اضافی بدن از طریق کلیه دفع میشود . برای این کار منافذ کلیه ها بازتر میشود تا قند توانایی خروج داشته باشد که به مرور باعث نفوذپذیری بیشتر مویرگ ها میشود و با این افزایش نفوذپذیری پروتئین ها نیز شروع به خروج از مویرگ ها میکنند.از طرف دیگر دیابت متواند باعث کاهش گردش خون و اکسیژن در بافت کلیه شود.


۳- رژیم غذایی پر پروتئین: احتمال درگیری با بیماری های کلیوی در افراد با کهولت سن با افراد غیر ورزشکار  که رژیم غذایی پرپروتئینی و غیر اصولی دارند که هیچ نوع ورزش قدرتی   انجام نمی‌دهند،بسیار زیاد است.  

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

علائم بیماری های کلیوی:
درست است که بیماری های کلیوی اغلب در بی خبری رخ میدهد اما با این حال یک سری علائم دارد که اگر متوجه آن ها بشوید میتوانید هر چه زودتر با پزشک متخصص مشورت کنید ، علائمی مانند:

 

  • شامل فشار خون بالا
  • خستگی مفرط
  • تورم در چشم ودست  و پا
  • تیرگی و یا خونی بودن رنگ ادرار
  • تکرر شبانه ادرار
  • کم شدن اشتها 
  • کاهش وزن بدون دلیل 
  • احساس خارش مکرر

 

نقش رژیم غذایی در بیماری های کلیوی


بسته به نوع بیماری و شدت آسیبی که به کلیه شما وارد شده است شما باید رژیم غذایی متفاوتی داشته باشید که در این باره دکتر تغذیه بهتر میتواند برای شما تصمیم گیری بکند. پس بهتر است قبل از انتخاب هر نوع رژیمی با یک دکتر تغذیه و رژیم درمانی مشورت کنید. دکتر تغذیه بر اساس میزان پیشرفت بیماری و آسیبی که به کلیه وارد شده است، می تواند بیمار را برای داشتن یک رژیم اصولی راهنمایی کند.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

  1. پروتئین: اگر از افرادی که در مرحله اخر بیماری های کلیوی یعنی دیالیز نیستید باید مصرف پروتئین خود را به شدت محدود کنید اما اگر در مرحله ی آخر  و درگیر دیالیز  شدید باید رژیم فردی و بسیار دقیق تنطیم شده از متخصصین تغذیه دریافت کنید. 
  2. سدیم: بدلیل اینکه در بیماران کلیوی سدیم به خوبی و به اندازه ی کافی دفع نمیشود باید در مصرف آن احتیاط کنید و مصرف آن را محدود کنید.اگر در مصرف این ماده ی غذایی بی احتیاطی کنید ممکن است دچار التهابات بدنی شوید در این صورت بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید .

 نمک و غذاهای فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس و بیکن ها و شنیسل های آماده، فست فود ها و آجیل های شور و ترشی ها، خیار شور و حتی بیسکوئیت ها حاوی سدیم هستند 

  1. پتاسیم: در صورتی که مصرف این ماده ی غذایی در بیماران کلیوی محدود نشود بدلیل فیلتر نامنظمی که بدن این بیماران دارد ممکن است قلب و فرایند های ان را دچار اختلال یا حتی ایست کامل قلبی بکند پس سعی کنید این ماده ی غذایی را نیز محدود بکنید.
  2. فسفر: وجود فسفر به کلسیم بستگی دارد و با آن در توازن است درصورتی که بدن فسفر اضافی داشته باشد آن را از بدن دفع میکند ولی در بیماران کلیوی اینطور نیست و دفع ان براحتی اتفاق نمی افتد پس شما باید از مواد غذایی حاوی فسفر دوری کنید تا در صورت زیاد شدن فسفر در بدنتان کلسیم از استخوان ها برداشت نشود و دچار پوکی استخوان نشوید.

  منابع غذایی فسفر شامل لبنیات، سبوس ها و نان های سبوس دار، گوشت ها، حبوبات می باشد. 

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برخی از خوردنیهای مجاز در بیماری های کلیوی

سفیده تخم مرغ ( یک منبع پروتئین با میزان فسفر کمتر). البته به مقداری که متخصص تغذیه تعیین می کند.
فلفل قرمز (تجزیه مواد زائد در خون)
گل کلم و کلم پیچ (خروج آسانتر مواد سمی از بدن)
ماهی (دارای اسیدهای چرب ضد التهابی و کمک به بهبود التهابات کلیه)
آب میوه های تازه و طبیعی (کمک به عدم تشکیل اسید بیش از حد در کلیه) به جز موارد پر پتاسیم و دیابت 

 

حرف آخر 

در کل شما برای کاهش عوارض یک بیماری در بدن خود باید از رژیم غذایی درست و سالم تبعیت کنید.برای دریافت رژیم متناسب با شرایط خود میتوانید از پکیج های رژیم غذایی یاس دایت استفاده کنید که در ان رژیم غذایی با توجه به شرایط شما شخصی سازی شده است.

ما در یاس دایت با در نظر گرفتن سن ، جنسیت و وضعیت سلامتی شما با توجه به نیاز شما تعیین میکنیم که استفاده از چه چیزی به چه روشی به شما کمک میکند تا به وضعیت سلامتی بهینه برسید و به اندام دلخواهتان دست یابید. 

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق ما آشنا شوید

دکتر یاسمن هاشمی و تیم همراهش برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هستند.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق یاس دایت آشنا شوید

یاسمن هاشمی برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *