چرا نباید شیر محلی مصرف کنیم

شیر یکی از نوشیدنی هاییست که بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه ی بسیاری از مردم را تشکیل میدهد.حتما این توصیه را شنیده اید که باید روزانه یک تا ۲  لیوان شیر کم چرب مصرف کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.شیر از وقتی که به عنوان یک موجود زنده پا به دنیا میگذاریم نقش مهمی را در روند رشد ما بازی میکند و این نقش تا دوران بزرگسالی نیز در جایگاه حفظ سلامت و استحکام استخوان ها ، دندان ها و نیز عضلات خود را حفظ میکند.

همه ما میدانیم که شیر یک منبع غنی از ماده معدنی کلسیم است.همچنین میدانیم که کلسیم پایین در خون خطرات زیادی دارد ؛ از جمله پوکی استخوان ها و دندان ها.در تحقیقات بسیاری نیز آمده است که وجود میزان کافی کلسیم در بدن نه تنها برای این دو عضو از بدن مفید است بلکه به بدن برای مقابله با بسیاری از بیماری ها مانند دیابت سرطان و فشارخون کمک میکند.

حالا که با برخی از فواید شیر آشنا شدید و ضرورت وجود آن در رژیم غذایی را درک کردید حالا با این سوال مواجه میشویم که از کدام نوع شیر استفاده کنیم ؟ شیر محلی یا شیر پاستوریزه؟

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

شیر محلی

شیر محلی یا به اصطلاح شیر خام طبیعی ترین حالت شیر است.از قدیم تا الان مردم ترجیح میدهند تا از این نوع شیر استفاده کنند زیرا باور بر این است که این نوع شیر نسبت به شیری که در فرایند تولید قرار میگیرد خواص بیشتری دارد ، فواید آن بهتر حفظ میشود و طراوت و تازگی بیشتری دارد.

اما باید بدانید در این زمینه که آیا مصرف شیر خام بهتر است یا شیر کارخانه ای مطالعات زیادی انجام شده است و طبق نتایج این تحقیقات مصرف شیر و محصولات لبنی حاصل از شیر خام از جمله پنیر و بستنی و ماست ممکن است خطرات جدی‌ای برای سلامتی داشته باشد.پس بهتر است از این دست محصولات محلی استفاده نکنید.

دلیل اینکه چرا نباید از محصولات لبنی خام یا محلی استفاده کنیم خیلی ساده است ؛ این محصولات تحت عمل پاستورازیسیون قرار نگرفته اند ، پس دارای عوامل بیماری زای زیادی هستند که ممکن است شما با مصرف این محصولات حاوی عوامل بیماری زا به آن ها  مثل تب مالت، سل مبتلا شوید و این عوامل بیماری زا در بدن شما تکثیر پیدا کنند تا اندام های زیادی درگیر شوند و این موجب بیماری های متعددی میشود.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

فرایند پاستوریزه کردن شیر

در فرایند پاستوریزاسیون شیر را تحت شرایطی با مدت زمان‌های مشخص و دماهای مشخص قرار می‌دهند و به این طریق باکتری‌های مضر از بین می‌روند. این فرایند سه حالت دارد.

انواع پاستوریزاسیون:

در حالت اول، شیر را به مدت حداقل ۳۰ دقیقه و در دمای ۱۴۵ درجه فارنهایت (۶۳ درجه سانتی‌گراد) حرارت می‌دهند.

در حالت دوم، شیر را با دمای بالا اما در مدت زمان کوتاه‌تر حرارت می‌دهند. به این روش “HTST” می‌گویند. در این حالت شیر را به مدت ۱۵ ثانیه در دمای ۱۶۱.۱ درجه فارنهایت (۷۳ درجه سانتی‌گراد) حرارت می‌دهند.

در حالت سوم، دما فوق‌العاده بالاست و به این روش “UHT” می‌گویند. در این حالت شیر را به مدت ۲ ثانیه در دمای ۲۸۰ درجه فارنتهایت (۱۳۸ درجه سانتی‌گراد) حرارت می‌دهند.

پاستوریزه کردن ارزش غذایی شیر را پایین نمی‌آورد بلکه آنزیم‌های خاصی را غیرفعال می‌کند و البته سطح تعداد کمی از ویتامین‌ها مانند ویتامین ث کاهش می‌یابد اما باید به خاطر داشته باشید که شیر منبع اصلی ویتامین ث به حساب نمی‌آید.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

آیا جوشاندن شیر محلی گزینه مناسبی است؟

قطعا جوشاندن شیر میتواند احتمال حضور باکتری ها هم مفید و هم مضر را کمتر بکند اما باید گفت جای روش های صنعتی را نمیگیرد.اگر میخواهید با اطمینان خاطر کامل از انواع محصولات لبنی استفاده بکنید بهتر از از محصولات کارخانه ای استفاده کنید.

شما با جوشاندن شیر تمام ارزش غذایی آن را از بین می‌برید. ویتامین ها، املاح و به ویژه ویتامین های گروه ب که خیلی مهم هستند و پروتئین های شیر هم آسیب می بینند.  با جوشاندن شیر و گرفتن چربی روی شیر فکر نکنید میزان چربی آن کمتر می شود و در واقع شما مخلوطی از آب و چربی بدون ارزش غذایی می نوشید. 

کلام آخر

انتخاب بین شیر محلی و شیر پاستوریزه با شماست. اما توصیه متخصصان این است که از شیر پاستوریزه استفاده کنید. علاوه بر اینکه شیرهای پاستوریزه از نظر سلامتی و عدم حضور عوامل بیماری‌زا ایمن هستند، میزان مشخصی از چربی و مواد مغذی دارند که روی پاکت‌های بسته بندی مشخص شده است. در کنار همه این موارد استفاده از شیرهای پاستوریزه و استرلیزه راحت‌تر است چراکه لازم نیست شما زمانی را صرف جوشاندن شیر کنید فقط لازم هست اگر دوست دارید شیر گرم بخورید کمی آن را با حرارت کم و مدت زمان خیلی کم گرم کنید. 

در کل شما برای دریافت مواد مغذی باید از رژیم غذایی درست و سالم تبعیت کنید.برای دریافت رژیم متناسب با شرایط خود میتوانید از پکیج های رژیم غذایی یاس دایت استفاده کنید که در ان رژیم غذایی با توجه به شرایط شما شخصی سازی شده است.

ما در یاس دایت با در نظر گرفتن سن ، جنسیت و وضعیت سلامتی شما با توجه به نیاز شما تعیین میکنیم که استفاده از چه چیزی به چه روشی به شما کمک میکند تا به وضعیت سلامتی بهینه برسید و به اندام دلخواهتان دست یابید. 

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق ما آشنا شوید

دکتر یاسمن هاشمی و تیم همراهش برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هستند.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق یاس دایت آشنا شوید

یاسمن هاشمی برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *