تاثیر ورزش در  مدیریت سبک زندگی در تخمدان پلی کیستیک PCOS

تاثیر ورزش در مدیریت سبک زندگی در تخمدان پلی کیستیک PCOS

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک بیماری شایع است که تا ۱۳ درصد از زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد.این بیماری از طریق معیارهای انجمن اروپایی تولیدمثل انسانی و جنین‌شناسی/انجمن آمریکایی پزشکی تولیدمثل (ESRHE/ASRM) تشخیص داده می‌شود که به دو مورد از ویژگی‌های زیر نیاز دارد: تخمدان پلی کیستیک در سونوگرافی، چرخه تخمک‌گذاری یا تخمک‌گذاری و هیپرآندروژنیسم بیوشیمیایی یا بالینی.

زنان مبتلا به PCOS ترکیبی از باروری (ناباروری، عوارض بارداری) ،متابولیک (عوامل خطر و شرایط دیابت نوع ۲ (T2DM) و بیماری قلبی عروقی (CVD)) و روانی (شرایط شامل اضطراب) را تجربه می کنند و همچنین افسردگی وکیفیت پایین زندگی (QoL)، اختلال در خوردن)

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

مقاومت به انسولین و چاقی

مقاومت به انسولین (IR) به عنوان یک ویژگی پاتوفیزیولوژیکی کلیدی در PCOS تعریف شده است که به هیپرآندروژنیسم و ​​بدتر شدن تظاهرات بالینی PCOS کمک می کند.در حالی که زنان لاغر با مقاومت به انسولین به شکلی متفاوت  ،ناشی از اضافه وزن است، اضافه وزن و چاقی بیشتر در مقاومت به انسولین و در نتیجه هیپرانسولینمی را تشدید می کند.زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک همچنین میزان بالاتری از افزایش وزن را در طول زمان نشان می‌دهند  و شیوع بیشتری از اضافه وزن و چاقی را دارند  که می‌تواند بیشتر به این بدتر شدن مقاومت به انسولین و در نتیجه بدتر شدن  تخمدان پلی کیستیک کمک کند.

جدول مهم تغییر سبک زندگی در مدیریت تخمدان پلی کیستیک

فاکتور  مهم ورزش  در کاهش علایم تخمدان پلی کیستیک

ورزش

با توجه به فعالیت بدنی، شواهد زیادی در مورد ورزش های هوازی شدید نشان داده شده است که ترکیب بدن، آمادگی قلبی تنفسی

مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد.

دستورالعمل برای کنترل تخمدان پلی کیستیک در ۲۰۱۸  ، ۱۵۰   دقیقه در هفته ورزش با شدت متوسط ​​یا بیشتر از  ≥۷۵ دقیقه در هفته برای پیشگیری از افزایش وزن و بیشتر از  ≥۲۵۰ دقیقه در هفته ورزش با شدت متوسط ​​یا بیشتر از ≥۱۵۰ دقیقه در هفته برای کاهش وزن و وزن توصیه می کند.

به حداقل رساندن زمان بی تحرکی و گنجاندن تمرینات قدرتی به مدت دو روز در هفته نیز توصیه می شود.

تا به امروز جامع ترین بررسی در PCOSتخمدان پلی کیستیک  (شامل ۲۷ مقاله از ۱۸ کارآزمایی تا ژوئن ۲۰۱۷) گزارش داد که ورزش باعث بهبودآزمایش هایی مانند FINS، HOMA-IR، TC، LDL-C، TAG، ترکیب بدن (درصد چربی بدن و WC) و تناسب اندام هوازی می شود. (VO2max)  در مقایسه با گروه های مراقبت معمولی یا کنترل. با توجه به نوع تمرین، تحلیل زیرگروهی نشان داد که تمرین هوازی باعث بهبود BMI، WC، درصد چربی بدن، FINS، HOMA-IR، TC، TAG و VO2max شد.

 نتیجه گیری

این بررسی‌ها نشان داد که ورزش هوازی شدید می‌تواند معیارهای پاسخگویی و مقاومت به انسولین، از جمله HOMA-IR  و شاخص حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. ترکیب بدن، از جمله WC  و BMI.  آمادگی قلبی تنفسی (VO2max) .

تمرین تناوبی با شدت بالا (HIIT) به تنهایی ممکن است برای بهبود IR و BMI موثر باشد.

مداخلات شامل ترکیبی از تمرینات هوازی و مقاومتی یا فقط تمرینات مقاومتی ،منجر به بهبود BMI  یا وضعیت وزن نشد.ورزش شامل تمرین مقاومتی منجر به بهبودهای مفید دیگری در ترکیب بدن (کاهش چربی بدن، WC و افزایش توده بدون چربی) و قدرت شد.این مهم است،زیرا میزان چاقی مرکزی پاسخگویی به مداخلات کاهش وزن را در PCOS پیش‌بینی می‌کند، زنانی که به کاهش بیشتری در چربی مرکزی دست می‌یابند، با کاهش وزن علائم بهبود بیشتری نشان می‌دهند.تمرین مقاومتی همچنین ممکن است سطح آندروژن را بهبود بخشد.

یاس دایت با ارایه انواع رژیم های کاملا تخصصی و متنوع بر پایه رژیم های مثل مدیترانه ای  که برترین رژیم دنیا می باشد و در درمان تخمدان پلی کیستیک و مقاومت به انسولین ،در کنترل بیماری ها و کاهش وزن به شما کمک میکند.

گردآوردنده: یاسمن هاشمی

کوچ و مشاور تخصصی تغذیه و رژیم درمانی

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق ما آشنا شوید

دکتر یاسمن هاشمی و تیم همراهش برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هستند.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق یاس دایت آشنا شوید

یاسمن هاشمی برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *