چه شيري، مصرف كنم؟

چه نوع شیری مصرف کنیم؟
شاید شنیده باشید یا بدانید که در کل دو نوع شیر فراوری شده موجود است : پاستوریه و استریلیزه
بین این دو تفاوت هایی هست که در فرایند تولید این تفاوت بوجود می اید.در کل برای تولید شیر فراوری شده باید به شیر خام حرارت داد.این فرایند حرارت دهی باعث تغییر ساختار در شیر میشود و میتواند به ترکیب مواد مغذی آسیب وارد کند.هر چه حرارت دهی بیشتر باشید این تغییر ساختار و ترکیب بیشتر است.

فرق بین شیر پاستوریزه و شیر استریلیزه
در فرایند تولید شیر پاستوریزه به شیر حرارت ملایمی داده میشود که باعث از بین رفتن بیشتر میکروب های شیر میشود. اما تعدادی از باکتری هایی که خاصیت بیماری زایی ندارند در شیر باقی میمانند.
فعالیت این باکتری در شیر موجب ترش شدن و فساد شیر میشود. به همین دلیل این نوع از شیر باید در دمای سرد و یخچال نگه داشته شود.همانطور که پیداست این نوع شیر برای مدت زمان بسیار کوتاهی قابل مصرف است.

اما در شیر استریلیزه فرایند حرارت دهی طولانی تر است و به همین دلیل تمامی میکروب های آن چه بیماری زا چه غیر بیماری زا از بین میروند. به همین دلیل که باکتری در آن وجود ندارد ترش نمیشود و میتوان آن را در مدت زمان طولانی تری مصرف کرد.

کدام نوع شیر بهتر است؟
شیر پاستوریزه بدلیل حرارت دهی کمتری که دارد دارای مواد مغذی بیشتری ست.
اما شیر استریل را میتوان در مدت زمان بیشتری مصرف کرد.همچنین به دلیل اینکه این شیر مدت زمان بیشتری میماند باید شیر خام آن دارای کیفیت بالاتری باشد.
البته انتخاب بین این نوع شیر بیشتر انتخابی شخصی است و بستگی به خود فرد دارد و میتواند بر اساس مدت نگهداری ، طعم و مزه ی شیر باشد.
حرف اخر
برای آشنایی بیشتر با این موضوع میتوانید به گفته های خانم دکتر مویدنیا که در این باره به طور تخصصی صحبت کردن گوش بدهید.

 

 

دوستان و همراهان عزیز یاس دایتی

در راستای همکاری که اینجانب با سرکار خانم دکتر نسرین مویدنیا (دکتری تخصصی علوم و صنایع غذایی ) پیرامون بررسی و آنالیز مواد غذایی مصرفی داشته و دارم؛ با افتخار از شما عزیزان دعوت میکنم که از پادکست های تخصصی و فوق العاده ایشان که حاصل مطالعات و تحقیقات علمی می باشد و در سایت قرار داده شده است استفاده کنید.

نسرین مویدنیا

دکتری تخصصی علوم و صنایع غذایی 

استادیار دانشگاه

شبکه های اجتماعی دکتر نسرین مویدنیا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *