افزایش وزن برای خیلی از افراد مثل کاهش وزن یه چالش محسوب میشه و حتی به افزایش حتی چندکیلو هم راضی هستند اما میتونیم بگیم که با تغییر رژیم غذایی افراد میتونیمتا حدودی مشکل کمبود وزن و جبران کنیم.

شما میتونید با افزایش میان وعده در بین وعده های اصلی یا اضافه کردن بعضی از غذا ها در برنامه غذاییتون،وزنتون را به سطح طبیعی نزدیک تر کنید.

چگونه یک فرد چاق می شود؟

برای تامین سوخت مورد نیاز بدن باید به ازای هر کیلوگرم ورن خود ۳۰ کالری دریافت کنیم.به این شیوه بدن کالری مورد نیاز خود را دریافت کرده و وزن بدن در حالتی ثابت میماند.

اما چه میشود اگر بیش از این ۳۰ کالری دریافت کنیم؟بدن این انرژی اضافه را تبدیل به چربی میکند و با انباشت چربی ها وزن بدن افزایش پیدا میکند.

اما اگر برعکس اتفاق بیوفتد ، یعنی کمتر از ۳۰ کالری دریافت کنیم بدن در ابتدا برای جبران این کمبود انرژی به سراغ چربی های بدن و در صورت نبود چربی کافی بافت های خود را میسوزاند ، که این منجر به کاهش وزن میشود.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برنامه چاقی برای کل بدن

بهترین و بی خطرترین روش برای بدست اوردن وزن ، بیشتر خوردن است.شما میتوانید از راه های مختلفی مانند تغییر عادات غذایی خودتان ، تجربه غذاهایی جدید یا حتی بیشتر خوردن غذاهایی که دوست دارید اشتهای خود را تغییر دهید.اگر از بی اشتهایی زیاد و مفرطی رنج میبرید و نمیتوانید ان را کنترل کنید در این صورت با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

چاقی بدن

رژیم افزایش وزن

برای افزایش وزن اصولی اولین نکته خیلی مهم اینه که به هیچ عنوان نباید از رژیم افزایش وزن افراد دیگه استفاده کنید چون شما دلیل کاهش وزن خودتون رو نمیدونید و اگر مثلا کاهش وزن شما به خاطر پرکاری تیروئید باشه ،باید از یک رژیم خاص پیروی کنید.
نکته بعدی که باید در نظر  داشته باشید اینه که حتما همرته با رژیم غذایی که مصرف میکنید از یک برنامه ورزشی اصولی پیروی کنید.، تا حجم عضلاتتون حفظ شود.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

داروهای افزایش وزن

شما دوستان عزیز ممکن است دارو هایی را مصرف کنید که باعث افزایش وزن میشه پس بهتره که این داروها را بشناسید و در کنار اینها باید حتما از یک رژیم غذایی کاملا اصولی استفاده کنید.

دارو های کورتن:دگزامتازون،بتامتازون
داردهای از این خانواده باعث افزایش اشتها و  وزن ومیشود.

از مضرات افزایش چربی دورشکم وافزایش قند خون ودر طولانی مدت باعث پوکی استخوان میشوند.

داروهای درمان اختلالات قائدگی:خانواده های پروژسترون شامل مدروکسی پروژسترون و قرص دوفاستون که معمولا اینها هم باعث افزایش اشتها و وزن میشوند.

داروهای ضد افسردگی:قرص سرترالین ،سیتالوپرام و هم خانواده های این دارو ها باعث افزایش اشتها و وزن میشوند.

دارو ای گروه بتابلاکر :داروهای بیماری های قلبی و فشار خون

هیچ کدوم از این دارو ها  نباید به صورت خودسرانه مصرف شود
بعلاوه نباید به خاطر ترس از افزایش وزن قطع شود.

در نظر داشته باشید این داروها بایدطبق تجویز پزشک استفاده شود و در کنار اینها حتما باید رژیم غذایی اصولی و ورزش را داشته باشید.

چاق شدن در یک هفته

برای چاق شدن نیازی نیست حتما غذاهای پرچرب مصرف کنید در عوض غذاهای پر کالری استفاده کنید یعنی غذاهایی که نسبت به حجمشان کالری بالایی دارند اینطوری با یه برنامه غذایی سالم به تدریج وزنتان را افزایش میدید.

  • نوشیدنی‌ها:از آبمیوه‌های طبیعی و شیر  به جای نوشابه و آبمیوه های شرکتی استفاده کنید.
  • روغن: از روغن‌های خام مانند روغن زیتون و کره استفاده کنید. روغن‌های گیاهی  مانند روغن سویا به‌خاطر ترانس بالا برای سلامتی مضر هستند.
  • سبزیجات:  از سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، ذرت،  چغندر به جای میوه های آبدار مثل کلم بروکلی و لوبیا سبز استفاده کنید.
  • نان‌ها:از نان هایی که سبوس دار هستند استفاده کنیدارد های دارای غلات حاوی مواد مغذی زیادی هستند.روی نان خامه و عسل بمالید تا کالری دریافتیخود را بالا ببرید.
  • میوه‌جات:  از میوه‌های مانند موز، آناناس که چگالی پروتئین بالا استفاده کنید. میوه‌هایی به جای جایگزین پرتقال، هلو، آلو .

علت لاغری بیش از حد:

گاهی در رژیم لاغری که استفاده میکنید متاسفانه به جای چربی ،کالری میسوزانید.
به طور معمول کسی از بافت عضلانی خود ناراضی نیست اما وقتی از رژیم های لاغری سریع و غیر اصولی استفاده میشو بافت عضلانی دچار آسیب میشود.رژیم های غذایی کم کالری باعث میشه بدن برای تامین انرژی  از بافت عضلانی استفاده کنه که اینطوری باید از فرم زیبای بدنتون بگذرید.

لاغری بیش از حد

ازدویدن برای چاقی استفاده نکنید

هرگز از دویدن برای ورزش های افزایش وزن استفاده نکنید .

بهتره به جای تبدیل کالری به اضافه وزن، آن را به عضله تبدیل کنید. انجام ورزش های قدرتی هم  اشتهایتان  را زیاد میکنه و هم با تاثیراتی که بر سوخت و ساز بدن داره آن را بیشتر به دریافت کالری تحریک میکنه.

ممکن شما به دلایل گوناگونی به طرز عجیبی با کاهش وزن روبرو شده باشید ،در این شرایط در کنار پیدا کردن علت و رفع آن باید بااصلاح برنامه غذایی بدون اثرات زیان بار وزن از دست رفته را جبران کنید در این راه لازم است از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

ما در یاس دایت با در نظر گرفتن سن ، جنسیت و وضعیت سلامتی شما با توجه به نیاز شما تعیین میکنیم که استفاده از چه چیزی به چه روشی به شما کمک میکند تا به وضعیت سلامتی بهینه برسید و به اندام دلخواهتان دست یابید.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق ما آشنا شوید

دکتر یاسمن هاشمی و تیم همراهش برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هستند.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق یاس دایت آشنا شوید

یاسمن هاشمی برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هست.

 

مشاور تخصصی تغذیه و رژیم درمانی،یاسمن هاشمی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *