تداخلات غذایی با مصرف لووتروکسین در کم کاری تیروئید

لووتیروکسین و رژیم غذایی

اگر دارای کم کاری تیروئید بوده اید یا هستید نام داروی لووتیروکسین برای شما باید آشنا باشد.این دارو عمدتا برای کم کاری تیروئید تجویز میشود.مشکلی که مصرف این دارو دارد این است که تداخلات بالینی قابل توجهی با غذا دارد و میتواند باعث تغییر در اثربخشی ان شود.پس به عنوان یک شخصی که درگیر کم کاری تیروئید است باید با این تداخلات اشنا باشید.

 اما متاسفانه مشاهده میشه که بحث داروی لووتیروکسین ، رژیم غذایی ، تداخلات غذایی با این دارو ، حتی زمان مصرف آن نیز توسط بیماران و حتی خود پزشکان دست کم گرفته میشود.در ادامه این مقاله بیشتر در رابطه با این موضوع بحث میکنیم.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

مطالعات جدید در خصوص قرص کم کاری تیروئید و تغذیه

یک بررسی جدید و جامع با هدف بررسی تأثیر وعده های غذایی، غذا، نوشیدنی ها و مکمل های بر اثربخشی لوتیروکسین انجام شده که دارای شواهد زیر است:

  • مصرف لوتیروکسین صبح ناشتا و یا هنگام خواب چند ساعت فاصله با آخرین وعده غذایی به یک اندازه موثر است.
  • مصرف لوتیروکسین با قهوه ، محصولات سویا، لبنیات، گردو، فیبر (موجود در غلات کامل مثل نان سبوس دار و برنج قهوه ای) ، قرص کلسیم و آهن منجر به کاهش جذب لوتیروکسین می شود و باید ۱ تا ۲ ساعت فاصله داشته باشد. 
  • لوتیروکسین همراه با مصرف شیر ، آب میوه ها (به ویژه آب گریپ فروت ، پرتقال و سیب)، پاپایا، داروهای حاوی آلومینیوم و مکمل کروم کاهش می یابد.
  • ویتامین C باعث افزایش جذب می شود.

پس نتیجه میگیریم که حفظ فاصله زمانی مناسب بین مصرف دارو و غذا به ویژه برای مصرف قهوه و انواع قرص مثل کلسیم و آهن برای اثر بخشی بهتر دارو لازم است.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

بهترین زمان مصرف لووتیروکسین

درمورد بهترین ساعت جذب آن دارو اختلافات بسیاری وجود دارد ؛ اما به طور کلی مصرف آن قبل خواب و ۱ تا ۲ ساعت قبل از صبحانه بیشترین تاثیر را دارد .

اما داروها و مکمل ها باید ۳-۴ ساعت قبل یا بعد از لووتیروکسین مصرف شوند.

حرف آخر 

در کل شما برای کاهش عوارض یک بیماری در بدن خود باید از رژیم غذایی درست و سالم تبعیت کنید.برای دریافت رژیم متناسب با شرایط خود میتوانید از پکیج های رژیم غذایی یاس دایت استفاده کنید که در ان رژیم غذایی با توجه به شرایط شما شخصی سازی شده است.

ما در یاس دایت با در نظر گرفتن سن ، جنسیت و وضعیت سلامتی شما با توجه به نیاز شما تعیین میکنیم که استفاده از چه چیزی به چه روشی به شما کمک میکند تا به وضعیت سلامتی بهینه برسید و به اندام دلخواهتان دست یابید. 

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق ما آشنا شوید

دکتر یاسمن هاشمی و تیم همراهش برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هستند.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق یاس دایت آشنا شوید

یاسمن هاشمی برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *