رژیم بارداری

دوران بارداری

تغذیه از مهمترین نکات در دوران بارداری ست ، زیرا که بدن در این دوران به شدت دچار تغییر چه فیزیکی و چه هورمونی میشود.سلامت جنین به شدت به تغذیه مادر بستگی دارد زیرا که منبع تغذیه جنین مادر است ، و هر آنچه مادر میخورد بر روی جنین نیز اثر میگذارد.این وابستگی جنین به مادر اهمیت تغذیه در این دوران را هر چه بیشتر میکند.پس مادران باردار باید از رژیم غذایی خود مطمئن باشند که همه ی مواد لازم را دریافت میکنند و رژیم متعادلی دارند.

دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری

هنگام بارداری در طول زمان نیازمادر و جنین به مواد مغذی افزایش پیدا میکند زیرا جنین در حال رشد و نموست ؛ به همین دلیل برای تکمیل ساختار بدن خود به مواد مغذی و معدنی احتیاج دارد. برای دریافت تمام مواد مورد نیاز جنین، ضروری است که هر روز از گروه‌های غذایی متنوع و سالم میل کنید.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

 

غذاهای مفید در بارداری

قطعا میدانید اگر به بدنتان مواد لازم را نرسانید نمیتواند بدرستی کار خود را انجام دهید .این وضعیت هنگامی که جنین در بدن مادر در حال رشد است با اهمیت تر نیز میشود.پس مادر به عنوان منبع تغذیه و محل رشد و نمو جنین باید با تغییر عادات غذایی خود یعنی یعنی حذف مواد غذایی با ارزش غذایی کم و جایگزینی آن ها با مواد مغذی و پیروی از سبک زندگی سالم به درستی از جنین خود مراقبت کند.مادران باردار باید سعی کنند از همه گروه مواد غذایی در رژیم غذایی خود داشته باشند به خصوص مواد مغذی که برای رشد جنین ضروریست : 

۱-از جمله مواد ضروری برای رشد مناسب بافت های بدن پروتئین است. منابع خوب برای پروتئین گوشت کم‌چرب؛ حبوبات ؛ مرغ؛ سویا، ماهی به ویژه سالمون؛ آجیل خام  هستند.

۲- برای ساخته شدن استخوان ها و دندان ها بدن احتیاج به کلسیم دارد پس مصرف کلسیم را در برنامه روزانه خود قرار دهید.منابع اصلی کلسیم عبارتند از شیر و سایر محصولات لبنی ماست، پنیر کشک و منابع دیگر حاوی کلسیم سبزی‌های برگ تیره، کلم بروکلی، انجیر خشک، بادام و کنجد  از منابع کلسیم‌اند.

به یاد داشته باشید که بدن برای جذب کامل کلسیم به ویتامین D نیاز دارد. منابع خوب کلسیم عبارت‌اند از: شیر؛ ماست؛ پنیر؛ کلم؛ تخم مرغ؛ آب میوه های غنی شده و انواع برشتوک .  

 ۳- فولات یا اسید فولیک که نقش مهمی در ساختار عصبی و تقسیم سلولی بدن دارد. غذاهای سرشار از فولات عبارتاند از: جگر؛ آجیل؛ لوبیا و عدس خشک شده؛ تخم مرغ؛ آجیل ؛ سبزیجات برگ دار با رنگ تیره.  

 ۴- آهن که اکثرا میدانید برای تولید گلبول های قرمز خون ضروریست. مصرف غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز و سفید ، حبوبات مثل عدس، سویا تخم مرغ، و کشمش، برگه زردآلو بسیار توصیه میشود بخصوص در دوران بارداری اما از مصرف جگر در این دوران خودداری کنید به علت میزان بالای ویتامین آ  مسمومیت زا است و  چربی اشباع بسیار بالایی هم دارد . منابع مفید این ماده مغذی عبارت‌اند از: سبزی‌ها برگ دار با رنگ تیره؛ مرکبات؛ نان‌ها و غلات غنی شده؛ گوشت قرمز  و مرغ؛   تخم مرغ؛ میوه‌های خشک.

– ید مسئول تامین انرژی سلول هاست و از انجا که تمامی سلول ها انرژی مصرف میکنند کمبود ید میتواند اختلال جدی در بدن ایجاد کند. ید در محصول‌های لبنی، تخم مرغ، سبزی‌ها و غذاهای دریایی وجود دارد. اما با توجه به اینکه در کشور ما غذاهای گیاهی و حیوانی از نظر ید فقیرند؛ برای پیشگیری از کمبود ید در بارداری، مصرف نمک یددار تصفیه شده به مقدار کم در طبخ غذا لازم است و اصلا از نمک دریا با توجه به تبلیغات زیاد به علت داشتن فلزات سنگین نباید استفاده شود.  

 ۶- روی که برای رشد مغز و سلامت پوست و مو لازم است. دانه کامل غلات، حبوبات و مغزها از منابع خوب روی‌اند. در دسترس‌ترین شکل روی، در گوشت قرمز و ماکیان وجود دارد. به طورکلی دریافت روی نیز مانند دریافت آهن با دریافت پروتئین همبستگی خوبی دارد.  

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای اینکه مادران باردار بتوانند مواد غذایی مورد نیاز خودشان را دریافت کنند توصیه میشود از نان سبوس‌دار، غلات کامل، سبزیجات برگ سبز و زرد و میوه‌های تازه و خشک استفاده کنند. به علاوه ی درست غذا خوردن، باید روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید و مکمل ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنید.

غذاهای مفید در بارداری 

ممنوعات دوران بارداری

همانطور که شما باید بدانید خوردن چه چیزهایی در بارداری مهم است ، باید بدانید نخوردن چه چیزهایی هم مهم است.اگر شما به این موارد آگاه نباشید ممکن است ناخواسته به جنین خود آسیب برسانید و ضررهای جبران ناپذیری به جنین خود وارد کنید.چنانچه برای شما نیز سوال پیش آمده است: “در بارداری چی نخوریم؟” در زیر لیست کوتاهی از ممنوعات دوران بارداری آورده‌ایم:

کافئین: در بارداری به هیچ وجه از نوشیدنی های کافئین دار استفاده نکنید زیرا که ممکن است باعث ممانعت از رشد کامل جنین شود. میتوانید به جای ان از چای و انواع دمنوش که خواص مفید بسیاری دارند استفاده کنید.

الکل: الکل باعث بروز آسیب های جبران ناپذیری مانند سقط جنین ، مشکلات قلبی یا عقب ماندگی ذهنی میشود.پس به هیچ عنوان از مشروبات الکلی استفاده نکنید.

غذاهای فرآوری شده بی‌ارزش:در قبل هم اشاره شد بهتر است در این دوران از مصرف مواد غذایی بی ارزش مثل غذاهای فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و…  پرهیز کنید و به جای ان از یک رژیم غذایی خاص تبعیت کنید.

زعفران: به‌خصوص در دوران ابتدای بارداری، می‌تواند سبب خونریزی و جدا شدن نطفه در حال شکل‌گیری و سقط جنین شود. بهتر است در دوران بارداری زعفران کمتر و با احتیاط مصرف نکنید.

بادام زمینی و کره بادام زمینی که برای بعضی افراد آلرژی زا می باشد و حتی تا ۱ سال در دوران شیردهی هم ممنوع میباشد. 

 

ممنوعات دوران بارداری

در اخر…

رژیم غذایی بدلیل تضمین سلامت مادر و جنین اهمیت بالایی دارد ، پس تا میتوانید در این دوران به فکر تغییر عادات بد غذایی خود و جایگزینی آن ها با عادات خوب باشید. این مقاله تا حدودی به شما کمک میکند تا دید روشنی از مواد عذایی مصرفی خود داشته باشید ؛ اما اگر احتیاج به راهنمایی بیشتری دارید بهتر از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

ما در یاس دایت با در نظر گرفتن سن ، جنسیت و وضعیت سلامتی شما با توجه به نیاز شما تعیین میکنیم که استفاده از چه چیزی به چه روشی به شما کمک میکند تا به وضعیت سلامتی بهینه برسید و به اندام دلخواهتان دست یابید.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق ما آشنا شوید

دکتر یاسمن هاشمی و تیم همراهش برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هستند.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق یاس دایت آشنا شوید

یاسمن هاشمی برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هست.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *