اگر دیابت دارید،  پزشک  شما را به یک متخصص تغذیه راهنمایی میکند تا به شما در ایجاد یک برنامه غذایی سالم کمک کند. این طرح به شما کمک می کند قند خون (گلوکز) خود را کنترل کنید، افزایش وزن خود را مدیریت کنید و عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و چربی خون بالا را کنترل کنید.

دیابت

وقتی کالری و چربی اضافی می خورید، بدن شما   گلوکز خون را افزایش میدهد. اگر قند خون کنترل نشود، می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند سطح بالای گلوکز خون (هیپرگلیسمی) شود که در صورت تداوم، ممکن است منجر به عوارض طولانی‌مدت مانند آسیب عصبی، کلیوی و قلبی شود. شما می توانید با انتخاب غذاهای سالم و رعایات عادات غذایی خوب به سطح گلوکز خون خود را در محدوده سالم نگه دارید. برای اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، رژیم لاغری همچنین می‌تواند کنترل قند خون را آسان‌تر کند و فواید زیاد دیگری برای سلامتی دارد. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، رژیم دیابت یک راه منظم و مغذی را برای رسیدن به هدفتان است.

رژیم دیابت شامل چه مواردی است؟

رژیم دیابت بر اساس خوردن سه وعده غذایی در روز در زمان های منظم است. این به شما کمک می کند از انسولینی که بدنتان تولید می کند یا از طریق دارو دریافت می کند، بهتر استفاده کنید. یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند تا یک رژیم غذایی بر اساس اهداف سلامتی، سلیقه و سبک زندگی خود داشته باشید. او همچنین می‌تواند با شما در مورد چگونگی بهبود عادات غذایی خود کمک کند.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

غذاهای توصیه شده در رژیم دیابت:

کربوهیدرات های سالم، غذاهای غنی از فیبر، ماهی و چربی های “خوب” را انتخاب کنید.  

کربوهیدرات های سالم

در طی هضم، قندها (کربوهیدرات های ساده) و نشاسته ها (کربوهیدرات های پیچیده) به گلوکز خون تجزیه می شوند.کربوهیدرات های سالم بیشتر مصرف کنید، مانند:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • حبوبات، مانند لوبیا و نخود
  • لبنیات کم چرب مانند شیر و پنیر

از کربوهیدرات های کمتر سالم مانند غذاها یا نوشیدنی های حاوی چربی، قند و سدیم اضافه شده خودداری کنید.   رژیم دیابت  

غذاهای غنی از فیبر

فیبر نحوه هضم بدن را راحت می کند و به کنترل سطح قند خون کمک می کند. غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از:

  • سبزیجات
  • میوه ها
  • آجیل
  • حبوبات، مانند لوبیا و نخود
  • غلات کامل
  • ماهی

حداقل دو بار در هفته ماهی سالم بخورید. ماهی هایی مانند سالمون، ماهی تن و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که از بیماری قلبی جلوگیری می کنند.  

از ماهی های سرخ شده اجتناب کنید.

  چربی های “خوب” غذاهای حاوی چربی های غیراشباع می توانند به کاهش سطح کلسترول شما کمک کنند. این شامل:

  • آووکادوها
  • آجیل
  • روغن کانولا، زیتون و بادام زمینی

اما در مصرف آن زیاده روی نکنید، زیرا همه چربی ها کالری بالایی دارند.  

غذاهایی که باید اجتناب در رژیم دیابت از آن اجتناب کرد:

دیابت با تسریع در ایجاد گرفتگی و سفت شدن شریان ها، خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد. غذاهای حاوی موارد زیر می توانند بر منجر به این اتفاق شوند.

  • چربی های اشباع شده

از محصولات لبنی پرچرب و پروتئین های حیوانی مانند کره، گوشت گاو، هات داگ، سوسیس و بیکن خودداری کنید. همچنین روغن نارگیل و هسته خرما را کم مصرف کنید.

  • چربی های ترانس

از چربی های ترانس موجود در میان وعده های فرآوری شده، محصولات پخته شده و … اجتناب کنید.

  • کلسترول

منابع کلسترول شامل محصولات لبنی پرچرب و پروتئین های حیوانی پرچرب، زرده تخم مرغ، جگر و سایر گوشت های اندام است.

  • سدیم

کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روزباید استفاده کنید. اگر فشار خون بالا دارید، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که حتی کمتر از آن استفاده کنید.   شما ممکن است از چند روش مختلف برای ایجاد یک رژیم غذایی دیابت استفاده کنید تا به شما کمک کند سطح گلوکز خون خود را در محدوده طبیعی نگه دارید. با کمک یک متخصص تغذیه، ممکن است متوجه شوید که یک یا ترکیبی از روش های زیر برای شما مفید است:  

روش بشقاب در رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت

انجمن دیابت آمریکا یک روش ساده برای برنامه ریزی وعده های غذایی ارائه می دهد. در اصل، به خوردن سبزیجات بیشتر تمرکز دارد. هنگام تهیه بشقاب خود این مراحل را انجام دهید:

  1. نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات غیر نشاسته ای مانند اسفناج، هویج و گوجه فرنگی پر کنید.
  2. یک چهارم بشقاب خود را با پروتئینی مانند ماهی تن یا مرغ پر کنید.
  3. یک چهارم آخر را با یک ماده غلات کامل مانند برنج قهوه ای یا سبزیجات نشاسته ای مانند نخود سبز پر کنید.
  4. چربی های “خوب” مانند آجیل یا آووکادو را در مقادیر کم مصرف کنید.
  5. یک وعده میوه یا لبنیات و یک نوشیدنی آب یا چای یا قهوه شیرین نشده اضافه کنید.
دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

شمارش کربوهیدرات ها از آنجایی که کربوهیدرات ها به گلوکز تجزیه می شوند، بیشترین تأثیر را بر سطح گلوکز خون شما دارند. برای کمک به کنترل قند خون، ممکن است لازم باشد میزان کربوهیدراتی را که می خورید محاسبه کنید تا بتوانید دوز انسولین را بر اساس آن تنظیم کنید. شمارش میزان کربوهیدرات در هر وعده غذایی یا میان وعده بسیار مهم است. یک متخصص تغذیه می تواند به شما یاد دهد که چگونه کربوهیدرات غذا را اندازه گیری کنید. اگر انسولین مصرف می کنید، یک متخصص تغذیه می تواند به شما یاد دهد که چگونه مقدار کربوهیدرات ها را در هر وعده غذایی یا میان وعده بشمارید و دوز انسولین خود را بر اساس آن تنظیم کنید. همچنین یک متخصص تغذیه ممکن است به شما توصیه کند غذاهای خاصی را انتخاب کنید تا به شما در برنامه ریزی وعده های غذایی و میان وعده ها کمک کند. شما می توانید تعدادی غذا را از لیست ها انتخاب کنید، از جمله دسته هایی مانند کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها. شاخص گلیسمی برخی از افراد مبتلا به دیابت از شاخص گلیسمی برای انتخاب غذاها، به ویژه کربوهیدرات ها استفاده می کنند. این روش غذاهای حاوی کربوهیدرات را بر اساس تأثیر آنها بر سطح گلوکز خون رتبه بندی می کند. با متخصص تغذیه خود در مورد اینکه آیا این روش ممکن است برای شما مفید باشد یا نه صحبت کنید.   یک منوی نمونه هنگام برنامه ریزی وعده های غذایی، اندازه و سطح فعالیت خود را در نظر بگیرید. منوی زیر برای افرادی طراحی شده است که به ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ کالری در روز نیاز دارند.   

غذاهای توصیه شده در رژیم دیابت

نتایج رژیم دیابت چیست؟

داشتن رژیم غذایی سالم بهترین راه برای کنترل سطح گلوکز خون و جلوگیری از عوارض دیابت است. و اگر نیاز به کاهش وزن دارید، می توانید به شما کمک بکند. به غیر از مدیریت دیابت، رژیم دیابت مزایای دیگری نیز دارد. از آنجایی که رژیم دیابت مقادیر زیادی میوه، سبزیجات و فیبر را توصیه می کند، پیروی از آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهد و مصرف لبنیات کم چرب می تواند خطر کاهش توده استخوانی در آینده را کم کند.

آیا رژیم دیابت خطر دارد؟

اگر دیابت دارید، مهم است که با پزشک و متخصص تغذیه خود برای ایجاد یک رژِیم غذایی مناسب برای شما مشورت کنید. از غذاهای سالم، کنترل وعده غذایی و برنامه ریزی برای مدیریت سطح گلوکز خون خود در این برنامه استفاده کنید . اگر از رژیم غذایی تجویز شده خود دست بکشد، در معرض خطر نوسانات سطح قند خون و عوارض جدی تر قرار خواهید گرفت

ما در یاس دایت با در نظر گرفتن سن ، جنسیت و وضعیت سلامتی شما با توجه به نیاز شما تعیین میکنیم که استفاده از چه چیزی به چه روشی به شما کمک میکند تا به وضعیت سلامتی بهینه برسید و به اندام دلخواهتان دست یابید.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق ما آشنا شوید

دکتر یاسمن هاشمی و تیم همراهش برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هستند.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق یاس دایت آشنا شوید

یاسمن هاشمی برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هست.

 
مشاور تخصصی تغذیه و رژیم درمانی،یاسمن هاشمی

خرید پکیج

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *