یاس دایت

یکی از محبوب ترین رژیم های لاغری ،رژیم کتوژنیک  است که به کاهش وزن منجرب میشود اما ممکن است عوارض رژیم کتوژنیک برای گروه های خاص، افراد را در استفاده از این رژیم مرددکند.

رژیم کتوژنیک چیست؟

عملکرد رژیم کتوژنیک بر این است که از پروتئین وچربی کالری مورد نیازتان را دریافت میکنید و در عوض کربوهیدرات خیلی کمی را استفاده میکنید

در این رژیم باید کربوهیدرات هایی که هضم آنها سریع است مثل نوشابه،شکر،نان سفید را حذف کنید.

به طور طبیعی کربوهیدرات ها سوخت اصلی بدن برای تامین انرژی هستند اما در رژیم کتوژنیک از ذخایر چربی و پروتئین سوخت لازم برای تامین انرژی بدست می آید.کاهش مصرف کربوهیدرات ها سبب کاهش وزن میشود.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

اما عوارض رژیم کتوژنیک برای گروه هایی خطرناک است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

شایع‌ترین عوارض رژیم کتوژنیک در روزهای ابتدایی :

  • تشنگی بیش از حد
  • خستگی
  • گرسنگی
  • سردرگمی، اضطراب
  • احساس سبکی سر و لرزش
  • سستی و بیحالی
  • حالت تهوع
  • سردرگمی و گیجی
  • گرفتگی عضلات پا
  • کاهش عملکرد فیزیکی

عوارض رژیم کتوژنیک:

به طور کلی نتایج تحقیقات حاکی از این است که این رژیم فوایدی همچون ضد التهاب،ضدپیری است اما بعنوان یک رژیم  کاهش وزن باید در انتخابش دقت بیشتری کرد . برخی از متخصصین درباره عوارض رژیم کتوژنیک  بدلیل مسائل ناخوشایند همچون خطرات بهداشتی و ناپایدار بودن هشدار می دهند.
به طوری که حتی بسیاری از طرفداران رژیم کتو  اعتراف میکنند که در صورتی که این رژیم درست انجام نشود ،خطرات رژیم کتوژنیک میتواند  آنرا کاملا نقطه مقابل رژیم غذایی سالم باشد.

  • آنفولانزای کتو

بعضی از افراد در هنگام شروع این  رژیم احساس بیماری میکنند و علائمی مثل ناراحتی دستگاه گوارش،استفراغ،خستگی زیاد را تجربه میکنند  که به این حالت آنفولانزای کتو گفته می شود که معمولاً پس از چند روز از بین می رود.

  • اسهال

از وقتی که از این رژیم استفاده میکنید ممکن است بیشتر از حالت عادی به دستشویی می روید.متخصصین تغذیه  بر این باورند که اسهال می تواند به دلیل کمبود فیبر در این رژیم غذایی  باشد ، که  زمانی  اتفاق میفتد که مصرف کربوهیدرات ها کاهش می یابد مثل نان و و غلات سبوس دار.

  • بازیابی وزن

چون رژیم کتو بسیار محدود کننده است پس یک برنامه غذایی مناسب برای دراز مدت نیست.بازگشت به وزن قبل  ،از عوارض رژیم کتوژنیک است به همین جهت متخصصین توصیه میکنند کنار این رژیم بدنبال برنامه غذایی پایدار تر نیز باشند.

  • توده عضلانی کمتر و کاهش متابولیسم

کاهش متابولیسم بدن از عوارض رژیم کتوژنیک  است .در این رژیم کاهش وزن در حقیقت مربوط به کاهش عضله اضافی در بدن فرد میباشد.
واز آنجا که عضله کالری سوزی بیشتری نسبت به  چربی دارد، بر متابولیسم بدن فرد تأثیر می گذارد.

  • افزایش خطر بیماری های قلبی و دیابت:

از عوارض رژیم کتوژنیک میتوان به بالا رفتن سطح کلسترول خون اشاره کرد. رژیم های غذایی پرچرب مانند این رژیم، اغلب سطح کلسترول خون را افزایش میدهند که در نتیجه خطر ابتلا به فشار خون و سکنه قلب و همچنین دیابت را افزایش میدهد.

آیا رژیم کتوژنیک خوب است؟

هدف اصلی این رژیم، لاغری سریع است و عوارض جانبی خود را نیز مانند هر رژیم غذایی دیگر دارد بعلاوه ممکن در بدن هر فرد نتایج متفاوتی داشته باشد.
اشتباهات زیادی درباره‌ی رژیم های دارای چربی زیاد و کربوهیدرات کم وجود دارد گاهی مردم عوارض رژیم کتوژنیک را با رژیم هایی که چربی و کربوهیدرات بالای دارند و برای بدن مضر هستند، اشتباه می گیرند. اما با توجه به اینکه در رژیم کتوژنیک مصرف کربوهیدرات کم است در نتیجه در کنترل قند خون مفید است .همچنین میتواند در درمان کبد چرب نیز موثر باشد.
اما به طور کلی نباید غذاهای خیلی چرب خورد رژیم کتو بیشتر بر اساس چربی غیر اشباع است.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

عوارض رژیم کتوژنیک یا رژیم کم چرب؟

اگر شرایط خاصی دارید باید درباره عوارض رژیم کتوژنیک با متخصص تغذیه مشورت کنید.رژیم‌های غذایی پرچرب مانند رژیم کتو، اغلب سطح کلسترول  خون را افزایش دهند که درنتیجه خطر ابتلا به دیابت را افزایش میدهد.
برای انتخاب برنامه غذایی مناسب خود به رژیم غذایی یاس دایت مراجعه کنید.

ما در یاس دایت با در نظر گرفتن سن ، جنسیت و وضعیت سلامتی شما با توجه به نیاز شما تعیین میکنیم که استفاده از چه چیزی به چه روشی به شما کمک میکند تا به وضعیت سلامتی بهینه برسید و به اندام دلخواهتان دست یابید.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق ما آشنا شوید

دکتر یاسمن هاشمی و تیم همراهش برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هستند.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق یاس دایت آشنا شوید

یاسمن هاشمی برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هست.



رزرو آنلاین نوبت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *