رژیم کم خونی

رژیم مناسب افرادی که دچار کم خونی هستند،بسیار مرتبط است با میزان مصرف مواد غذایی که شامل آهن هستند. آهن یک ماده مغذی مهم است،عدم مصرف کافی می تواند منجر به مشکلات سلامتی، از جمله کم خونی ناشی از فقر آهن شود.  خوشبختانه، ترکیب غذاهای سرشار از آهن می تواند به مبارزه با این بیماری کمک کند.

 کم خونی فقر آهن چیست؟

کم خونی زمانی اتفاق می افتد که بدن شما یا گلبول های قرمز سالم کافی تولید نمی کند یا سلول های خونی به درستی کار نمی کنند.  در مورد فقر آهن (IDA)، آهن کافی در بدن برای تولید گلبول های قرمز سالم وجود ندارد.  این یک مشکل است زیرا آهن به تولید هموگلوبین کمک می کند، بخشی از گلبول های قرمز خون که اکسیژن را در سراسر بدن شما حمل می کند.  انواع دیگر کم خونی ، مانند کم خونی خطرناک و کم خونی ناشی از رژیم لاغری نامناسب به دلیل نرسیدن مواد مغذی و ویتامین های لازم و ضروری به بدن ایجاد می شود.  در موارد دیگر، فقر آهن ناشی از مشکل تولید نیست، بلکه ناشی از از دست دادن خون یا تخریب سلول های خونی است که همولیز نامیده می شود.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

ضرورت مصرف آهن در رژیم غذایی

آهن برای رشد و نمو بدن شما ضروری است.   از آن برای ساخت هموگلوبین، میوگلوبین و برخی هورمون ها استفاده می شود.  در انتقال اکسیژن از ریه ها به بدن و ماهیچه ها نقش دارد.  دانشمندان می‌گوید:(وقتی بدن آهن کافی دریافت نمی‌کند، نمی‌تواند تعداد گلبول‌های قرمز خون مورد نیاز برای حفظ سلامتی شما را تولید کند)

کم خونی فقر آهن معمولاً به تدریج رخ می دهد.

شایع ترین علل عبارتند از:

  • بارداری (زیرا سطح آهن شما برای تامین هموگلوبین جنین کاهش می یابد)
  • از دست دادن خون در اثر جراحی یا جراحت
  • مشکل یا ناتوانی در جذب آهن از غذاها
  • عدم مصرف کافی غذاهای غنی از آهن

 علائم کم خونی فقر آهن

اگر سطح آهن پایین یا کم خونی فقر آهن دارید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • سردی دست ها و پاها
  • درد قفسه سینه
  • ناخن های شکننده
  • درد روی زبان
  • میل به یخ
  • ضربان قلب نامنظم
  • پوست زرد یا رنگ پریده
  • اضطراب و افسردگی

همچنین ممکن است اصلاً علائمی نداشته باشید.  عوارض طولانی مدت کم خونی فقر آهن درمان نشده ممکن است شامل مشکلات قلبی، خطر بالاتر عفونت، یا مشکلات دوران بارداری باشد.

دریافت رژیم

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره و رژیم از متخصص تغذیه یاسمن هاشمی کلیک کنید.

 برنامه غذایی کم خونی یا رژیم کم خونی

رژیم کم خونی، برنامه غذایی مناسب کم خوتی یا رژیم غذایی کم خونی دارای نکاتی است که باید به آن توجه نمایید.خوشبختانه، خوردن غذاهای غنی از آهن می تواند به کاهش خطر کم خونی ناشی از فقر آهن کمک کند.  غذاهای حیوانی مانند: گوشت قرمز،غذاهای دریایی و مرغ هر دو نوع آهن دارند و بهتر جذب بدن می شوند.  غذاهای دیگری وجود دارند که آهن آن به خوبی جذب بدن نمی شوند و شامل منابع غیر حیوانی مانند غلات و حبوبات غنی شده می شوند. همه افراد به مقدار یکسان آهن نیاز ندارند.  مقدار مجاز غذایی توصیه شده (RDA) برای آهن در مردان و زنان متفاوت است.  در مردان بالغ، ۸ میلی گرم است.  با این حال، برای زنان ۱۹ تا ۵۰ ساله، ۱۸ میلی گرم برای از دست دادن خون در طول قاعدگی است.  برای زنان باردار، RDA حتی بیشتر افزایش می یابد، به ۲۷ میلی گرم.  پس از یائسگی، RDA برای زنان به ۸ میلی گرم کاهش می یابد.

۸ غذای غنی از آهن برای کم خونی

اینها بهترین غذاهای غنی از آهن برای کم خونی هستند.

  1. گوشت قرمز

یکی از بهترین منابع آهن گوشت قرمز است.  یک وعده ۱۰۰ گرمی گوشت چرخ کرده گاو پخته حاوی ۲.۴۷ میلی گرم آهن یا ۱۵ درصد از مقدار توصیه شده روزانه برای زنان بالغ قبل از یائسگی است.

  1. گوشت اندام

برخی از اندام های حیوان سرشار از منابع غنی آهن است.  این غذاهایی که اغلب نادیده گرفته می شوند،  جگر مملو از آهن هستند.  یک وعده ۱۰۰ گرمی جگر گوشت گاو سرخ شده ۶.۱۲ میلی گرم آهن یا یک سوم میزان توصیه شده روزانه یک زن بالغ قبل از یائسگی را دارد.

  1. غذاهای دریایی

ماهی و صدف، منبع غنی آهن برای رژیم غذایی کم خونی است.  صدف دارای بالاترین میزان آهن هستند، اما گوش ماهی های مختلف از این لیست عقب نیست.

  1. گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون یسرشار از آهن است و وزن آن ۱.۰۴ میلی گرم در هر وعده ۱۰۰ گرمی است.

  1. بره

فقط ۱۰۰ گرم گوشت بره دارای ۱.۹۸ میلی گرم آهن است.

  1. اسفناج

برگ سبز اسفناج سرشار از آهن است،۱۰۰ میلی گرم ۲.۷۱ میلی گرم آهن فراهم می کند.  در حالی که به نظر می رسد مقدار زیادی اسفناج باشد، این سبزی پس از پخته شدن به شدت کم می شود.

  1. حبوبات

حبوباتی مانند عدس، نخود و لوبیا غذاهای غنی از آهن و بدون گوشت هستند که منبع خوبی از آهن برای رژیم کم خونی هستند. ۸.غذاهای غنی شده غذاهایی مانند نان، غلات صبحانه و بلغور جو دوسر اغلب با مواد مغذی مانند آهن غنی شده اند.  اینها می توانند یک “پرکننده آهن” خوب برای افرادی باشند که در تلاش برای خوردن غذاهای کافی با آهن طبیعی در آنها هستند. البته که باید تمام مواد غذایی رااصولی مصرف کرد تا موجب افزایش وزن کاذب نشوند. غذای غنی از آهن برای کم خونی

 افزایش جذب آهن در رژیم غذایی کم خونی

ترکیب غذاها می تواند جذب آهن را افزایش دهد.دانشمندان توصیه می کنند منبع آهن خود را با ویتامین C همراه کنید.این می تواند همراه کردن غذای گوشتی خود با مقداری بروکلی یا فلفل دلمه ای، خوردن سالاد اسفناج و مرکبات، یا نوشیدن مقداری آب پرتقال با غلات صبحگاهی باشد.  ویتامین C آهن را جذب کرده و آن را به شکلی ذخیره می کند که راحت تر در بدن ما جذب شود و اگر از طرفداران قهوه همراه با صبحانه هستید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که عادت خود را تغییر دهید. پرهیز از قهوه و چای همراه با وعده‌های غذایی بسیار مهم خواهد بود، زیرا در واقع می‌تواند جذب آهن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. شیر، کافئین، مکمل های کلسیم و آنتی اسیدها همگی می توانند بر جذب آهن تأثیر منفی بگذارند. اگر فکر می کنید ممکن است سطح آهن پایین یا کم خونی ناشی از فقر آهن داشته باشید، بهتر است به پزشک یا یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا سطح آهن شما را بررسی کند و بسته به میزان آهن سطح بدن، رژیم غذایی مناسب برای افزایش آهن به شما بدهد.   همچنین اگر به درمان بیشتری نیاز باشد، مکمل‌های آهن خوراکی اولین گزینه درمانی توصیه شده توسط اکثر متخصصان و پزشکان تغذیه است که در کنار رژیم غذایی خاص ویژه افراد کم خون قابل استفاده است. کم خونی ناشی از فقر آهن نیاز به مراقبت مداوم دارد و این تتها با داشتن یک رژیم غذایی مناسب امکان پذیر است.

ما در یاس دایت با در نظر گرفتن سن ، جنسیت و وضعیت سلامتی شما با توجه به نیاز شما تعیین میکنیم که استفاده از چه چیزی به چه روشی به شما کمک میکند تا به وضعیت سلامتی بهینه برسید و به اندام دلخواهتان دست یابید.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق ما آشنا شوید

دکتر یاسمن هاشمی و تیم همراهش برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هستند.

با قهرمانان لاغری و تجربیات موفق یاس دایت آشنا شوید

یاسمن هاشمی برای بدست آوردن این هدف تا آخر مسیر در کنار شما هست.

یاسمن هاشمی
مشاور تخصصی تغذیه و رژیم درمانی،یاسمن هاشمی

خرید پکیج

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *